Lombak Benak Masih Popular Di Kampung Gedong

12:09 PM

 
Gambar Sungai Batang Sadong masih surut


 Pada saat "Benak Pecah" kayuhan tangan adalah penting untuk mengimbangi kelajuan "benak" supaya dapat meluncur bersama "Benak".


"KING" dapat meluncur bersama dengan "Benak" sambil mengibar Jalur Gemilang ( 1Malaysia ) u're rocks baybeh!!


"KING" selamanya .\m/


Kepuasan "lombak benak" terpancar pada wajah surfer-surfer benak Kampung Gedong.


Masih aku teringat semasa aku masih sekolah menengah dahulu, aktiviti lumba benak, nyabung benak ( lombak benak ) menjadi satu hobi yang paling berharga dalam hidup aku. Walaupun kekadang tertinggal oleh benak dan kadang-kadang "King" ( bermaksud meluncur bersama ombak benak ) tetapi kemunculan ombak tersebut sering dinanti-nati oleh anak-anak Kampung Gedong tidak kira awal pagi sebelum subuh mahupun malam menjelma bertemankan lampu suluh. Semasa aku search bahan untuk aku nak letak kedalam blog ini, aku terjumpa seseorang yang upload gambar-gambar "benak" di laman web flickr.com. Secara tidak lansung aku nak meminjam gambar-gambar ini untuk diletakkan kedalam blog ini. Gambar-gambar ini kepunyaan rat4one yang diupload ke web tersebut.


Pada pendapat aku, ombak benak yang terdapat pada Kampung Gedong harus dijadikan satu aktiviti tahunan seperti yang terdapat di Sri Aman. Di Kampung Gedong, terdapat penduduk kampung yang masih lagi melakukan aktiviti "Lombak Benak" tidak mengira waktu ataupun musim. Maknanya benak di Kampung Gedong lebih best berbanding benak yang terdapat di tempat lain. Inilah antara aktiviti penduduk Kampung Gedong yang tidak akan dilupakan oleh generasi lama mahupun generasi baru.

Aku bangga menjadi anak jati Kampung Gedong!!

1 comments:

Blogger said...

dah lamak aku sik lombak benak...nasib aku gik masih pandey berenang..hehehehe

Powered by Gedong.. Powered by Blogger.